Harga Minyak akan naik???

>> Sunday, February 21, 2010

Kenaikan harga minyak pd 1 Mei nanti pasti menambahkan satu lagi beban kepada rakyat Malaysia. Mekanisme subsidi yang bakal diumum pada bulan Mac nanti belum tentu dapat meringankan beban rakyat. Tahniah! Satu lagi hadiah 1 Malaysia buat rakyat Malaysia!
Gusar saya dibuatnya pabila memikirkan golongan yang kurang berkemampuan yang rata2x ibarat kais pagi makan pagi...kais petang makan petang. Ada seorang rakan yang mengeluh memandangkan gaji suami hanya RM1,500 sebulan. Bagaimana nak tampung kos berikut selepas 1 Mei?
  1. Pas bulanan bas/ van sekolah untuk 3 org anak (sekarang RM 40 seorang). Lepas 1 Mei...?
  2. Belanja dapur yang sebelum ini RM 70 seminggu X 4 minggu = RM 280 (bila minyak naik, harga barang dapur pasti naik)
  3. Duit minyak suami ke tempat kerja yang sebelum ini RM 200 sebulan dengan menaiki motor
  4. Belanja sekolah 3 org anak yg sebelum ini RM 1 seorang dan jika minyak naik pasti harga jualan dikantin turut naik

Ini tidak termasuk lagi bayaran sewa rumah, kereta, bil2x bulanan dan sebagainya. Nampaknya kami suami isteri kena ikat perut dan saya kena bekerja sambilan untuk bantu suami.

Ini baru keluhan 1 daripada beribu lagi keluhan yang mungkin kita dengar. Bagaimana para ibu di Malaysia ini mampu membina rumahtangga yang bahagia kerana dalam waktu yang sama turut memikirkan agenda mencari rezeki yang hakikatnya adalah tanggungjawab suami. Konsep 1 Malaysia bertambah menghimpit rakyat dan slogan mendahulukan rakyat perlulah ditukar " RAKYAT DIDAHULUKAN UNTUK SUSAH "

0 comments:

..
Powered by Blogger.

Lorem Ipsum

© 2010 Dewan Muslimat PAS Negeri Sembilan

Blog ini dikendalikan oleh Lujnah Penerangan & Dakwah Dewan Muslimat PAS Negeri Sembilan di bawah Unit IT DMPNS. Segala maklumat boleh disalurkan ke halwan9@yahoo.com

  © Free Blogger Templates Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP